Een vreemde factuur van ZIGGO? De Rabobank met een nieuwe betaalpas? Of een SNS bank beveiligingsupdate………? Allemaal nep!.

Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank, een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens de bankrekening te plunderen.

Een variant van phishing is het telefonisch benaderen van mensen waarbij de cybercriminelen net doen alsof ze bij de bank van het slachtoffer werken. Vaak wordt gezegd dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Er wordt gevraagd naar de inloggegevens of u krijgt het verzoek naar een bepaalde website te gaan waar met uw persoonlijke inloggegevens moet worden ingelogd. Ook hier gaat het om de website van de fraudeur. Soms heeft de oplichter, voordat hij een potentieel slachtoffer opbelt, al informatie over de bankrekening verzameld met behulp van malware.

Voor enkele voorbeelden van phisingmails en meer informatie kunt u terecht bij de Fraudehelpdesk.nl.